A hatékony vezetői kommunikáció – műhelybeszámoló
Az MMSZ Egyesület Gondviselés Háza – Fogyatékosok és Időskorúak Otthona Ivánc intézmény szervezésében lebonyolított műhelymunka iránt érdeklődők a Vas és Zala vármegyében működő tartós bentlakást nyújtó intézmények vezetői közül kerültek ki.
A műhely célja volt, hogy elősegítse, támogassa a megfelelő kommunikációs stílus kialakítását, rávilágítson a vezetői kommunikációs hibákra és tudatosítsa, hogy a hatékony kommunikáció megfelelő módszerekkel fejleszthető.
A szakmai találkozó előadója, Varga Zsuzsanna, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület Nyugat – Dunántúli Regionális Központ, regionális fejlesztésekért felelős vezetője, előadásában a hatékony vezetői kommunikáció alappilléreit ismertette elsőként. Ezt követően a verbális – nonverbális kommunikációs stílusokat mutatta be.
A műhelymunka az előadást követően interaktívan folytatódott: kiscsoportos bontásban a szakemberek a munkahelyi problémák megoldását szolgáló hatékony kommunikációs stratégiákat gyűjtötték össze, keresték a hatékony munkahelyi együttműködés lényegét és a fejlesztésének lehetséges módjait, és vezetői tanácsokat fogalmaztak meg a szakértő moderálásával.
Saját tapasztalataikat is behozva a műhelyre, a szakemberek arra jutottak, hogy a hatékony kommunikációs stratégiának fontos része a probléma beazonosítása (mi a probléma és az kinek a problémája?), a probléma meghallgatása és az alapos helyzetfelmerés. A résztvevők a személyre szabott vezetői kommunikációt tartották leginkább célravezetőnek, ahol az alkalmazott kommunikációt (döntés gyorsasága, kommunikáció módja/formája, döntéshozatalba bevontak köre, felelősségi kör, kompetenciahatár kérdése) a helyzet szabja meg.
A hatékony munkahelyi együttműködést lehetetlennek tartották szakemberek rendszeres vezetői megbeszélés, jól körülhatárolt és hatékony munkamegosztás, egyértelmű, nyílt és őszinte kommunikáció, hitelesség, professzionalizmus (szakmai), és a team munka fontosságának elismerése nélkül.
A munkahelyi együttműködés fejlesztésére is saját, bevált gyakorlataikat osztották meg az intézmények vezetői: önképzés, munkatársak belső képzése, személyes példamutatás (hitelesség), kompromisszumkészség, a konszenzus fejlesztése, szupervízió, elismerések, munkatársak csapatépítésének támogatása, team – munka erősítése, szervezetfejlesztés.
A műhelyen született vezetői tanácsok: nyitottság, előítéletmentesség, pontosság, bizalom minden irányba, hitelesség, önismeret, kompromisszumkészség, megismerés, empátia, alkalmazkodás, lojalitás.
Köszönjük a részt vevőknek az aktív, nyitott közreműködést, a szakértőnknek pedig a jó hangulatú, professzionális műhelymunkát.
Császárné Cserkuti Mónika
szociális és terápiás részlegvezető
szakmatámogatási munkatárs
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület
Gondviselés Háza- Fogyatékosok és Időskorúak Otthona Ivánc